Voeding - Reisverslag uit Berehove, Oekraïne van Woudiëtte Verboom - WaarBenJij.nu Voeding - Reisverslag uit Berehove, Oekraïne van Woudiëtte Verboom - WaarBenJij.nu

Voeding

Door: Woudie

Blijf op de hoogte en volg Woudiëtte

14 Juli 2012 | Oekraïne, Berehove

Afgelopen tijd heb ik me verdiept in diverse soorten babyvoeding en in de voedingsstoffen die babys nodig hebben. Maar.... niet in rijstwater!! Dat is wat de kindern momenteel meestal krijgen...
Waarom ze dit krijgen weten we niet. Dat ga ik dinsdag aan Sayni vragen, hij regelt heel veel hier, werkend voor CR. Hij stelde me voor om dinsdag de melkkeuken te laten zien en wilde dan tolken om al mijn vragen te beantwoorden, echt super dat hij die tijd erin wil steken!!
Want daarvoor helpt hij me ook met het meten en wegen van alle kinderen. Dat wordt hier elke dag gedaan, maar Eva gaf dat ondanks de weging elke dag de waarden niet te vertrouwen zijn, helaas...

Gemalen rijst met water... dat had ik nooit verwacht. Soms krijgen ze iets anders waarin wel wat melk en misschien ook granen lijken te zitten, door de kleur en korreltjes, maar of het ook zo is...? Ook de 3 oudere kindern die voor de fles een bordje pap krijgen, krijgen lijken hetzelfde te krijgen, alleen niet zo ver gemalen. Ik hoop dat ik dinsdag meer te weten kom, maar ik weet niet of ze me de werkelijkheid gaan vertellen, of sociaal-wenselijk... Dat ze stoffen tekort komen is in ieder geval duidelijk. Zo schrijnend!! Ik hoop dat ik hierin iets voor hun zal gaan kunnen betekenen!


Dit klinkt allemaal zwaar en moeilijk. Inderdaad puffen we elke middag na het werk eerst even uit om bij te komen en de indrukken van die dag te verwerken, maar gelukkig zijn er ook heel veel echt fijne momenten! Als team werken we heel fijn samen, en kunnen we vreselijk lachen om onze taalkronkels of dingen die de kinderen doen.
Ook vandaag lijken we een heerlijke dag te krijgen: Nu lekker even mn verhaal kwijt, zo meteen even naar de markt, en daarna hopen we met het hele team (+ de groep die naar Vinogradiv is) lekker bij een meertje te gaan bijkletsen en zwemmen en daarna BBQ'en. super!! Morgen gaan we als Beregowoteam eerst met Arlien naar de Baptist church, en dan smiddags met het hele team naar een zigeunergemeenschap om daar te dienst bij te wonen.
Ik voel me echt thuis in deze cultuur! Het eten was wennen, zo vet en veel zoetigheid, maar m,n buik heeft er gelukkig geen moeite mee.

Ik heb echt respect voor Eva. Ze strijd tegen haar eigen cultuur. Ze houdt van de kinderen, vecht voor hun welzijn, De Heere helpt haar.
Wat is het fijn om elke dag voordat we aan het werk gaan eerst samen te bidden om kracht, wijsheid, gezondheid voor de kinderen en fijne samenwerking. Alles mogen we voor Hem neerleggen, en Hij sterkt ook.

Willen jullie Hem ook danken dat wij hier mogen zijn, dat Hij ons de kracht geeft en voor de fijne samenwerking?
Maar ook bidden om gezondheid voor de kinderen zodat ze snel naar huis mogen, dat ze toch mogen groeien ondanks de voeding en de geringe aandacht en stimulans tot ontwikkelen, maar bovenal dat ze Hem mogen leren kennen? For ever thats wat we all only need... En voor Eva?

Liefs,

Woudie

(please reaction via sms, ik weet tniet wanneer ik m'n blog weer kan bijwerken)

  • 14 Juli 2012 - 19:15

    Roy:

    Woudiette,

    Heel veel sterkte en succes in alles.

    Grt

    Roy

  • 16 Juli 2012 - 19:58

    Tineke Niesing:

    woudie, ook leuk om jou verslag te lezen en dat van annemarie.goed om het op deze manier van je af te schrijven.jullie maken veel mee...wat ook verwerkt moet worden.lachen met elkaar is gezond.(moeder an corine)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Woudiëtte

Hallo allemaal, Op 9 juli hoop ik voor drie weken te vertrekken naar Oekraïne! In een ziekenhuis in een van de steden mag ik drie weken lang (verlaten) baby's geven wat zij nodig hebben: aandacht, liefde, voeding en verdere verzorging. Veel krijgen zij tekort, de teams van CR verlichten deze nood door liefde, zorg en aandacht te geven, naast praktische middelen: medicatie, voeding, kleding, enz. Ik zie er naar uit om te gaan! Reist u/jij in gedachten, via mijn verslagen en foto's, met mij mee?

Actief sinds 28 April 2012
Verslag gelezen: 429
Totaal aantal bezoekers 15365

Voorgaande reizen:

09 Juli 2012 - 27 Juli 2012

Babyzorg in Oekraïne!

08 Juli 2011 - 21 Juli 2011

werkvakantie Hongarije

10 Juli 2010 - 27 Juli 2010

werkvakantie Hidisel de Sus

Landen bezocht: