Uitkomsten onderzoek! - Reisverslag uit Boven-Hardinxveld, Nederland van Woudiëtte Verboom - WaarBenJij.nu Uitkomsten onderzoek! - Reisverslag uit Boven-Hardinxveld, Nederland van Woudiëtte Verboom - WaarBenJij.nu

Uitkomsten onderzoek!

Blijf op de hoogte en volg Woudiëtte

20 Augustus 2012 | Nederland, Boven-Hardinxveld

Hallo allemaal!

Bijna iedereen is weer lekker thuis en geniet van zijn/haar laatste vakantiedaagjes. Ik heb nog heerlijk twee weken, tijd om lekker in m'n onderzoek te duiken!
Ik had jullie beloofd meer te vertellen over het onderzoek wat ik in Oekraine gedaan heb. Om jullie geheugen op te frissen ( je kunt natuurlijk ook m'n eerdere blogs (her)lezen;) even n terugblik:

Toen ik in maart even met mijn SLB-docent (mentor) aan het praten was over de afronding van het jaar en of ik voor mn werkvakantie een week eerder vrij mocht gaf ze aan dat ik zeker vrije studiepunten mocht koppelen aan deze vakantie. Ze beantwoorde mijn onuitgesproken vraag!
Vol enthousiasme ben ik begonnen met een eerste conceptopzet, en daarna een officieel plan van aanpak.
Ik ben me gaan verdiepen in het land Oekraïne en de geschiedenis. Daarnaast in ondervoeding algemeen, maar vooral specifieker, bij zuigelingen (in derdewereldlanden). Wel interessant, maar het voorbereiden op het praktijkdeel vond ik nog veel leuker: Wat ga ik op welke manier meten? Hoe zorg ik dat de betrouwbaarheid van de meetresultaten zo groot mogelijk is? Hoe pak dit het aan qua communicatie?
Een hele leuke vraag was ook: Hoe kan ik bewijzen dat aanwezige ondervoeding veroorzaakt wordt door voedingsfactoren; ofwel hoe kan ik de determinanten zo omzeilen dat ik reële cijfers verkrijg zonder de determinanten tekort te doen?

Inmiddels heb ik de verkregen meetresultaten uitgewerkt. Het heeft me geschokt. Ik wist dat een aantal van deze kinderen ondervoed waren, maar zo veel en zo ernstig? Ik moet echt nadenken over hoe ik dit door ga geven aan de betrokken personen en welk advies ik uiteindelijk geef. Het advies hangt nog af van de voedingsstoffen die ze precies binnenkrijgen; ik heb nl. het deel wat in Oekraïne zou vertaald worden nog niet gekregen. Het is dus nog even afwachten of deze ondervoeding echt ligt aan een tekort aan voedingsstoffen, of toch meer aan bijvoorbeeld het tekort aan aandacht, frisse lucht of dat ze toch zieker zijn dan wij (NL ers( denken.
Dan zit ik ook nog met de lastige vraag wat steriliseren precies met welke voedingsstoffen doet...Mijn (vervangende)SLB-docent zei voor de vakantie: 't is wel voor vrije punten he, je hoeft er geen afstudeerscriptie van te maken! Oeps, sorry Frank, ik ben bang dat ik me niet helemaal aan mijn ontkennende antwoord gehouden heb... Het is gewoon veel te leuk!

Ik hoop jullie volgende weer keer meer te vertellen!

Groetjes,
Woudiëtte

  • 23 Augustus 2012 - 10:38

    Bianca:

    Zo, nog volop bezig en hoe!

    Succes er verder mee. Ik ben erg benieuwd naar de uiteindelijke uitkomst en welke adviezen hieruit volgen; dit hoor ik uiteraard graag.

    Ennuh, inderdaad niet te perfectionistisch hè?! MAAR het is wel voor het goede doel, dus wat dat betreft, is het super fijn dat het zo goed uitgevoerd wordt! Bedankt!

  • 28 Augustus 2012 - 04:52

    Arlien:

    'k Ben benieuwd naar het vervolg..!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Woudiëtte

Hallo allemaal, Op 9 juli hoop ik voor drie weken te vertrekken naar Oekraïne! In een ziekenhuis in een van de steden mag ik drie weken lang (verlaten) baby's geven wat zij nodig hebben: aandacht, liefde, voeding en verdere verzorging. Veel krijgen zij tekort, de teams van CR verlichten deze nood door liefde, zorg en aandacht te geven, naast praktische middelen: medicatie, voeding, kleding, enz. Ik zie er naar uit om te gaan! Reist u/jij in gedachten, via mijn verslagen en foto's, met mij mee?

Actief sinds 28 April 2012
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 15368

Voorgaande reizen:

09 Juli 2012 - 27 Juli 2012

Babyzorg in Oekraïne!

08 Juli 2011 - 21 Juli 2011

werkvakantie Hongarije

10 Juli 2010 - 27 Juli 2010

werkvakantie Hidisel de Sus

Landen bezocht: