Cijfers openbaar - Reisverslag uit Boven-Hardinxveld, Nederland van Woudiëtte Verboom - WaarBenJij.nu Cijfers openbaar - Reisverslag uit Boven-Hardinxveld, Nederland van Woudiëtte Verboom - WaarBenJij.nu

Cijfers openbaar

Door: Woudie

Blijf op de hoogte en volg Woudiëtte

02 Oktober 2012 | Nederland, Boven-Hardinxveld

Hallo allemaal!

Silence? Schijn bedriegt... Ik heb lang niet geschreven, maar ondertussen is er hard gewerkt, zo hard dat ik afgelopen zaterdag mijn onderzoek heb kunnen presenteren aan Children's Relief! En eindelijk mag ik dan nu ook de meetresultaten bekend maken... Eindelijk mag ik weer schrijven!

Het literatuuronderzoek is helemaal af, het berekenen van de meetresultaten is gedaan en gecontroleerd door de statistiekdocent, conclusies zijn getrokken, en violá, een presentatie!
Één deel is toch nog niet afgerond: de vertaling van de ingriedienten van een drietal voedingen heb ik nog steeds niet binnen, die moeten vanuit het Russisch naar Engels vertaald worden, wat nog niet af is. De eindconclusie hoe groot de rol is van de voeding die zij al dan niet binnenkrijgen, kan dus nog niet getrokken worden, dat komt later nog (zo worden we beziggehouden:P). Maar ik zal jullie daar niet langer op laten wachten. Dit is mijn afsluitende blog, en ik heb het stokje al doorgegeven aan mijn broer, die voor stage en zijn thesis in Nepal zit, hij kan het een stuk beter dan ik! Leest u bij hem verder.

Tot slot, dé conclusies:
Ik had u al gezegd dat ze schokkend waren, en dat zijn ze ook:
18 kinderen heb ik onderzocht op lengte, gewicht, hoofdomtrek en armomtrek, beoordeeld voor hun leeftijd volgens de standaarden (z-scores) van de WHO (World Health Organization). Dit zijn de professionele standaarden die ook in ontwikkelingslanden gebruikt worden.

Hierbij scoren 15 van de 18 kinderen ondervoed, waarvan 13 ernstig, daarvan 7 zéér ernstig! (gemiddelde standaarddeviatiescore is -3,18!!)

Iets minder kinderen zijn chronisch ondervoed, maar nog altijd 10 teveel! En daarvan vallen er 4 in de categorie ernstig, en 1 zeer ernstig...

Bijna alle kinderen zijn dus te licht, en velen blijven achter in (lengte)groei...dit heeft effect op bijna alle ontwikkelingsgebieden...

Wat is dit ontzettend triest... U begrijpt dat ik niet vrolijk werd toen ik deze gegevens ging berekenen, en toen de juistheid ervan door de statistiekdocent werd bevestigd...

Ik moet denken aan de blog van mijn broer: What Would Jesus Do? Mag ik u (en mezelf!) dat ook vragen?


Hartelijke groet,

Woudiëtte


  • 15 Oktober 2012 - 14:14

    Bianca (Children's Relief):

    Bedankt voor al je werk voor dit onderzoek. Je hebt het met betrokkenheid gedaan. Erg mooi om te zien! Je presentatie was boven verwachting :-)
    Nu hopen dat je snel de informatie over de ingrediënten krijgt én dat het onderzoek / je aanbevelingen (langzaam) opgepakt kunnen worden..!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Woudiëtte

Hallo allemaal, Op 9 juli hoop ik voor drie weken te vertrekken naar Oekraïne! In een ziekenhuis in een van de steden mag ik drie weken lang (verlaten) baby's geven wat zij nodig hebben: aandacht, liefde, voeding en verdere verzorging. Veel krijgen zij tekort, de teams van CR verlichten deze nood door liefde, zorg en aandacht te geven, naast praktische middelen: medicatie, voeding, kleding, enz. Ik zie er naar uit om te gaan! Reist u/jij in gedachten, via mijn verslagen en foto's, met mij mee?

Actief sinds 28 April 2012
Verslag gelezen: 1903
Totaal aantal bezoekers 15369

Voorgaande reizen:

09 Juli 2012 - 27 Juli 2012

Babyzorg in Oekraïne!

08 Juli 2011 - 21 Juli 2011

werkvakantie Hongarije

10 Juli 2010 - 27 Juli 2010

werkvakantie Hidisel de Sus

Landen bezocht: